Dla nas największą wartością są sukcesy naszych spółek.


VC bez tajemnic
Łukasz Juśkiewicz
11/11/2010

Sprzedawcy poszukiwani

Dlaczego fundusze VC tak cenią sprzedawców? Przewrotnie można powiedzieć, że dlatego, że za dużo widziały już produktów, które się nie sprzedały. Mało tego, za większość z tych produktów zapłaciły z własnej kieszeni.

To co jest jednak oczywiste dla większości doświadczonych VC, jak pokazuje rynek, niekoniecznie musi być popularne wśród drugiej strony, tej podażowej. Szczególnie silnie tę rozbieżność odczuwają fundusze wczesnego etapu. Gdzie spora część potencjalnych wspólników często prezentuje się wyłącznie od strony produktowej, a element sprzedażowy owszem występuje, przy czym ma on raczej wyłącznie formę ?sprzedaży marzeń?.

Niestety w zdecydowanej większości przypadków, plany sprzedażowe tych projektów pozostaną planami, a oferowane produkty staną się ponownie niskoseryjnymi sexy-produktami w wersji beta.

Dlatego też tak dużą uwagę VC przywiązują do sprzedaży i do empirycznej weryfikacji założeń biznesplanowych. Choć często spotykają się tutaj z niezrozumieniem ze strony projektodawców i obie strony napotykają na pozorny impas w rozmowach. Problemem są finanse, których jedna strona nie daje, a druga strona twierdzi, że potrzebuje, żeby spełnić warunki brzegowe inwestycji.

Czy jest rozwiązanie? Jest. Czy proste? Nie. Odejdźmy na chwilę od branży VC. Popatrzmy szerzej na gospodarkę, przedsiębiorstwa. Czy każdy zaczynał od zewnętrznego finansowania? Nie. Mało który z tych, którym się udało, miał jakieś obce środki na starcie. Dlatego VC tak bardzo cenią przedsiębiorców, którzy zbudowali coś z niczego, zaczęli sprzedawać, małymi krokami, czasami mając trochę szczęścia, ale też popełniając błędy po drodze, ucząc się na nich i wyciągając wnioski. Mimo to zbudowali ofertę, wyszli z nią na rynek, i choć często skala ich działalności może być obiektywnie mała, to jednak startując od zera, postęp jaki zrobili, jest relatywnie duży.

Takich przedsiębiorców-sprzedawców pożądają fundusze wczesnego etapu. Mimo, że często cena tych inwestycji jest znacząco wyższa. Wtedy dopiero jest szansa, że paliwo jakie dostarczy VC pozwoli wydobyć pełen potencjał z tych firm, czego nie udałoby się im osiągnąć samodzielnie, kontynuując rozwój organiczny. Skala prawdopodobnego wzrostu jest bowiem zbliżona do tej dotychczasowej, przy czym wspólne zasoby zaangażowane w przedsięwzięcie są nieporównywalnie większe, a to pozwala już myśleć o silnej pozycji na rynku, byciu liderem.



Kiedy nie opłaca się pozyskać inwestora?

Łukasz Juśkiewicz 28/01/2011

Odpowiedź wydaje się oczywista ? wtedy kiedy wartość pakietu udziałów założyciela spółki, która nie pozyskała inwestora, jest większa niż wartość udziałów...

więcej
1

Tech Events Sponsorship in Kraków - 3rd Edition - Apply

Rafał Styczeń 03/12/2014

The 3rd edition of the very successful tech-events support program starts in Krakow. All technology events organisers should apply for funds. It is sponsored by Urząd Marszałkowski Małopolski. More details http://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,993392.html... więcej

Klient na tacy… czyli nowe trendy reklamy

Łukasz Juśkiewicz 01/07/2011

Reklama dźwignią handlu – to powiedzenie jeszcze do niedawna było słabo praktykowane. Obecnie przeżywa drugą młodość. Dawno już reklama nie była tak blisko sprzedaży. Mieliśmy długi okres bezpośredniej niezależności promocji od handlu,... więcej

Program „Małopolska – tu technologia staje się biznesem”

IIF 08/02/2013

Rozpoczął się nabór do Programu „ Małopolska – tu technologia staje się biznesem ”. Celem Programu jest wzmocnienie potencjału i zwiększenie liczby wydarzeń i spotkań technologicznych, tzw. tech-eventów, a przez to promocja Małopolski... więcej
Najpopularniejsze
Kategorie postów

IIF S.A.
ul. prof. Michała Życzkowskiego 20
31-864 Kraków
tel. +48 12 376 51 73
biuro@iif.pl

Szukaj w artykułach

Dołącz do nas!
2017 Copyright IIF