Our greatest value is our companies’ success


Inside a VC
Łukasz Juśkiewicz
11/11/2010

Sprzedawcy poszukiwani

Dlaczego fundusze VC tak cenią sprzedawców? Przewrotnie można powiedzieć, że dlatego, że za dużo widziały już produktów, które się nie sprzedały. Mało tego, za większość z tych produktów zapłaciły z własnej kieszeni.

To co jest jednak oczywiste dla większości doświadczonych VC, jak pokazuje rynek, niekoniecznie musi być popularne wśród drugiej strony, tej podażowej. Szczególnie silnie tę rozbieżność odczuwają fundusze wczesnego etapu. Gdzie spora część potencjalnych wspólników często prezentuje się wyłącznie od strony produktowej, a element sprzedażowy owszem występuje, przy czym ma on raczej wyłącznie formę ?sprzedaży marzeń?.

Niestety w zdecydowanej większości przypadków, plany sprzedażowe tych projektów pozostaną planami, a oferowane produkty staną się ponownie niskoseryjnymi sexy-produktami w wersji beta.

Dlatego też tak dużą uwagę VC przywiązują do sprzedaży i do empirycznej weryfikacji założeń biznesplanowych. Choć często spotykają się tutaj z niezrozumieniem ze strony projektodawców i obie strony napotykają na pozorny impas w rozmowach. Problemem są finanse, których jedna strona nie daje, a druga strona twierdzi, że potrzebuje, żeby spełnić warunki brzegowe inwestycji.

Czy jest rozwiązanie? Jest. Czy proste? Nie. Odejdźmy na chwilę od branży VC. Popatrzmy szerzej na gospodarkę, przedsiębiorstwa. Czy każdy zaczynał od zewnętrznego finansowania? Nie. Mało który z tych, którym się udało, miał jakieś obce środki na starcie. Dlatego VC tak bardzo cenią przedsiębiorców, którzy zbudowali coś z niczego, zaczęli sprzedawać, małymi krokami, czasami mając trochę szczęścia, ale też popełniając błędy po drodze, ucząc się na nich i wyciągając wnioski. Mimo to zbudowali ofertę, wyszli z nią na rynek, i choć często skala ich działalności może być obiektywnie mała, to jednak startując od zera, postęp jaki zrobili, jest relatywnie duży.

Takich przedsiębiorców-sprzedawców pożądają fundusze wczesnego etapu. Mimo, że często cena tych inwestycji jest znacząco wyższa. Wtedy dopiero jest szansa, że paliwo jakie dostarczy VC pozwoli wydobyć pełen potencjał z tych firm, czego nie udałoby się im osiągnąć samodzielnie, kontynuując rozwój organiczny. Skala prawdopodobnego wzrostu jest bowiem zbliżona do tej dotychczasowej, przy czym wspólne zasoby zaangażowane w przedsięwzięcie są nieporównywalnie większe, a to pozwala już myśleć o silnej pozycji na rynku, byciu liderem.



Kiedy nie opłaca się pozyskać inwestora?

Łukasz Juśkiewicz 28/01/2011

Odpowiedź wydaje się oczywista ? wtedy kiedy wartość pakietu udziałów założyciela spółki, która nie pozyskała inwestora, jest większa niż wartość udziałów...

more
1

Check Politicians How They Vote

Rafał Styczeń 22/12/2011

We see now in US a big debate about SOPA (Stop Online Piracy Act) - the freedom and censorship of internet. Individual people, not only politicians, are seriously involved in the debate. They are creating tracking tools to see how congress will vote.... more

Customer on a platter… or new trends in advertising

Łukasz Juśkiewicz 01/07/2011

  Advertising is a leverage for the trade – that Polish saying had not been put much in practice until recently. Currently it is living its second youth.  It has been a long time since advertising was so closely linked with sales. We witnessed a... more

Meble.pl offers customized furnitures

Rafał Styczeń 11/05/2012

Meble.pl  has started to offer customized furniture production. See how it works  here . Internet is an interactive tool. Our investment in meble.pl was from the very beginning not only to create the biggest e-commerce furniture market in Poland but... more
Most popular
Posts categories

IIF S.A.
ul. prof. Michała Życzkowskiego 20
31-864 Kraków
tel. +48 12 376 51 73
biuro@iif.pl

Search posts

Join us
2018 Copyright IIF